Tweede Kamer verwerpt wetsvoorstel kentekenplicht
De Tweede Kamer heeft op dinsdag 13 december jl. het wetsvoorstel kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen verworpen. Teleurstellend dat een aantal politieke partijen kennelijk niet is overtuigd van de noodzaak om de verkeerwetgeving te actualiseren.
De kentekenplicht is immers slechts een middel zodat in dienst van de land- en tuinbouw:
- de maximum rijsnelheid wordt verhoogd van 25 naar 40 km/u, mits deze voertuigen ook technisch verantwoord 40 km/u kunnen rijden;
- met de wegbeheerders tot afspraken kan worden gekomen over toegang tot gebiedsontsluitingswegen;
- ontheffingen via één centraal loket worden verleend.
Wel zijn de moties Visser en Van Helvert aangenomen betreffende het verhogen van de rijsnelheid en het opstellen van een convenant met de wegbeheerders. Uitvoering hiervan zal echter enige tijd vergen én is zonder een kenteken wellicht onmogelijk.
In Nederland moet van alle motorrijtuigen, dus met uitzondering van tractoren, voordat deze op de weg worden toegelaten een geldige technische goedkeuring worden overlegd. De controle hierop geschiedt via de centrale registratie door RDW, alvorens een kenteken wordt verstrekt. Hiermee voorkomen we onveilige voertuigen in het verkeer, voldoen nieuwe voertuigen aan de meest recente voorschriften én bevorderen we een eerlijke concurrentie.
Fedecom zal onvermoeibaar bepleiten dat de veiligheid van landbouwvoertuigen wordt gewaarborgd op het bedrijf én in het verkeer.
Bron: www.fedecom.nl
Ga terug naar het overzicht